1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2023-2024 

          ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

Ο  Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στο δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

 

1.Προσέλευση - παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.

  • Το Σχολείο λειτουργεί από τη Δευτέρα έως Παρασκευή, στις 08.15 έως 14.10. Η συγκέντρωση των μαθητών γίνεται στον κεντρικό αύλειο χώρο του σχολείου.
  • Οι μαθητές, οι μαθήτριες  και οι εκπαιδευτικοί προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων για να είναι παρόντες στην πρωινή συγκέντρωση και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις που γίνονται στη διάρκεια της. Σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις οι ενημερώσεις των μαθητών θα γίνονται από τη Δ/νση του σχολείου στις τάξεις. 
  • Όταν οι μαθητές, οι μαθήτριες προσέρχονται καθυστερημένα δε διακόπτουν το μάθημα,  παραμένουν όμως στο χώρο του σχολείου και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας. Αύλειος χώρος θεωρείται ο χώρος που βρίσκεται γύρω από το κτίριο και δεν περιλαμβάνει το παρτέρι περιμετρικά των τειχών. Αν υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι αργοπορίας των μαθητών τότε οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνουν τη διεύθυνση του σχολείου. Στόχος του σχολείου είναι οι μαθητές μας, να είναι ενεργοί στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Μετά τη λήξη του μαθήματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες βγαίνουν από την τάξη με την προτροπή του διδάσκοντα αφού πρώτα ανοίξουν τα παράθυρα οι επιμελητές για να αεριστεί ο χώρος. Ο/Η διδάσκων/ουσσα κλειδώνει την αίθουσα και αποχωρεί. Ο/Η εκπαιδευτικός που  εφημερεύει παραμένει στην προκαθορισμένη θέση εφημερίας καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλείμματος. 
  • Οι μαθητές κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων δεν παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας, στους διαδρόμους των ορόφων και στις σκάλες, αλλά στο προαύλιο του σχολείου, εκτός των ημερών  με έντονα καιρικά φαινόμενα που δυσκολεύουν την παραμονή στο προαύλιο. 
  • Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το Σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια, οικογενειακοί και σοβαρά προσωπικοί λόγοι), ο μαθητής ή μαθήτρια απευθύνεται στη Διεύθυνση του σχολείου, ώστε να του/της δοθεί άδεια, μετά από συνεννόηση με τον γονέα /κηδεμόνα  για να παραλάβει το παιδί του/της, εφόσον αυτό είναι ανήλικο.
  • Αν εκπαιδευτικός, για κάποιο σοβαρό λόγο, καθυστερήσει να προσέλθει στο μάθημα, οι μαθητές και οι μαθήτριες περιμένουν στην αίθουσα διδασκαλίας και δε θορυβούν, γιατί ενοχλούν τα τμήματα που έχουν μάθημα. Ο/Η πρόεδρος ή ο/η απουσιολόγος της τάξης απευθύνεται άμεσα στη Διεύθυνση του σχολείου για  να ενημερωθεί και να ενημερώσει .
  • Η έξοδος μαθητή ή μαθήτριας από την αίθουσα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, επιτρέπεται μόνο αν είναι εξαιρετικά απαραίτητη και με τη σύμφωνη γνώμη του εκπαιδευτικού.
  • Η ώρα του μαθήματος πρέπει να είναι σεβαστή από όλους. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι σωστό να διαταράσσεται η εκπαιδευτική διαδικασία  από άλλους μαθητές, οι οποίοι είτε έχουν κενό είτε ασχολούνται με άλλες δραστηριότητες.
  • Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Σχολείου, δεν επιτρέπεται η είσοδος σε άτομα που δεν ανήκουν στη σχολική κοινότητα καθώς και οι συναναστροφές των μαθητών με αυτά. Σε περίπτωση ανάγκης εισόδου ή συναναστροφής με άτομα που δεν ανήκουν στην σχολική κοινότητα θα πρέπει να ενημερώνεται η διεύθυνση  του σχολείου και να αιτιολογείται η ανάγκη αυτή.
  • Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα ή άτμισμα σε όλους τους χώρους του σχολείου σύμφωνα με την αριθμό πρωτοκόλλου  Γ.Π./ Δ2β/οικ.8809/31-01-2018 του Υπουργείου Υγείας με θέμα Απαγόρευση καπνίσματος - εφαρμογή της Αντικαπνιστικής Νομοθεσίας: "…απαγορεύεται το κάπνισμα σε όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η απαγόρευση αφορά τη χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικού τσιγάρου και φυτικών προϊόντων για κάπνισμα". Άμεσα θα ενημερώνονται οι γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/μαθήτριας και θα ελέγχονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα. 
  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν επιτρέπεται  να έχουν στην κατοχή τους κινητά εντός του σχολικού χώρου (Αριθ. Φ.25/103373/Δ1/22-06-2028 του ΥΠ.Ε.Π.Θ.) καθώς επίσης οποιαδήποτε άλλη συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει επεξεργαστή εικόνας και ήχου. Σε περίπτωση ανάγκης οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να χρησιμοποιούν το τηλέφωνο του σχολείου. Εάν πραγματοποιείται χρήση των παραπάνω συσκευών, ο/η εκπαιδευτικός μαζί με τον/την μαθητή /τρια θα απευθύνεται στη Διευθύντρια, θα καταγράφεται το περιστατικό και η συσκευή θα παρακρατείται μέχρι την ολοκλήρωση του ημερήσιου προγράμματος. Άμεσα θα ενημερώνονται και οι γονείς / κηδεμόνες του/της μαθητή/μαθήτριας και θα ελέγχονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα.

 

  1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος
  • Αποκλίσεις των μαθητών, μαθητριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/συμμαθήτριά τους, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Υ.Α. Αριθμ. 79942/ΓΔ4 Τεύχος B’ 2005/31.05.2019) και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τη Σύμβουλο Σχολικής ζωής, τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών και την Σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. 
  • Εάν μαθητής ή μαθήτρια παρακωλύει τη διεξαγωγή του μαθήματος τότε ο/η διδάσκων/ουσα του απευθύνει  προφορική παρατήρηση. Αν στη συνέχεια ο μαθητής ή η μαθήτρια συνεχίσει να παρενοχλεί, είναι δυνατόν να απομακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας. Ο μαθητής ή η μαθήτρια  παρουσιάζεται στη Διευθύντρια του σχολείου και απασχολείται με εργασία που σχετίζεται με το μάθημα του/της. Ο/Η εκπαιδευτικός βεβαιώνεται ότι ο μαθητής ή η μαθήτρια  παρουσιάστηκε στη Διεύθυνση και ενημερώνει τον γονέα/κηδεμόνα κατά περίπτωση.

 

 

3.Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

  •  H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

 

4.Σεβασμός στο Σχολικό Περιβάλλον και γενικότερη συμπεριφορά των μαθητών

  • Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/ στις μαθήτριες σε ότι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο. 
  • Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση καφέδων/ποτών και φαγητού κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών. Δεν ρυπαίνουμε το χώρο μας, απεναντίας βοηθάμε στην καθαριότητα του σχολείο οργανώνοντας ομάδες μαθητών για τον σκοπό αυτό.
  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες οφείλουν να σέβονται την ιδιοκτησία των συμμαθητών/-τριών τους. Αν βρουν αντικείμενα που δεν τους ανήκουν, πρέπει να τα παραδώσουν αμέσως στη Διεύθυνση του σχολείου.

 

5.Φοίτηση / Απουσίες Μαθητών

  • Η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η φοίτηση των μαθητών χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους (άρθρα 23,24,27 και 28 της 79942/ΓΔ4/21-05-2019 Υ.Α. (Β΄2005). Οι υπεύθυνοι καθηγητές/τριες ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες για τις απουσίες των μαθητών/τριών σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία. Η ενημέρωση γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email). Σε περίπτωση αλλαγής στοιχείων επικοινωνίας ο γονέας/κηδεμόνας ενημερώνει, άμεσα το Σχολείο. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν, την ημέρα της απουσίας του παιδιού τους, να ενημερώνουν το Σχολείο για τον λόγο απουσίας.
  • Οι απουσιολόγοι είναι υπεύθυνοι για το Βιβλίο Ύλης και το Απουσιολόγιο, τα οποία είναι δημόσια έγγραφα. Οποιαδήποτε παραποίηση από μέρους των μαθητών ή μαθητριών, στοιχείων αναγεγραμμένων στα απουσιολόγια είναι πράξη απαγορευμένη και τιμωρείται. Τα παραλαμβάνουν κάθε πρωί από το Γραφείο, καταχωρίζουν προσεκτικά τις απουσίες με την βοήθεια του διδάσκοντα και τα επιστρέφουν στο Γραφείο την τελευταία διδακτική ώρα υπογεγραμμένα και συμπληρωμένα. Κόβουν τα αποκόμματα και τα τοποθετούν στα ειδικά ντοσιέ. Η φοίτηση των μαθητών/τριων θεωρείται επαρκής όταν οι συνολικές απουσίες δεν υπερβαίνουν τις 114. Δεν υπάρχουν δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες. Απουσίες που οφείλονται  σε εξαιρετικές περιπτώσεις (επείγουσα εισαγωγή σε νοσοκομείο, χειρουργικές επείγουσες επεμβάσεις), και με βεβαίωση από το Νοσοκομείο είναι δυνατόν με βάση την κείμενη νομοθεσία να μην προσμετρηθούν στις συνολικές απουσίες του μαθητή/τριας.

 

6.Σχολικές Εκδηλώσεις - Δραστηριότητες

  • Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/μαθητριών, διότι έτσι αυτοί/αυτές αισθάνονται υπεύθυνοι/υπεύθυνες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
  • Κατά τη διάρκεια των περιπάτων, των ημερήσιων και πολυήμερων εκδρομών δεν επιτρέπεται οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου να οδηγούν τροχοφόρα. Επίσης  απαιτείται να είναι συνεπείς στην τήρηση του προγράμματος και να έχουν κόσμια συμπεριφορά.
  • Η ανακύκλωση χαρτιού και μπαταριών γίνεται από το σχολείο μας.

 

7.Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

  • Το Σχολείο συνεργάζεται ουσιαστικά με την οικογένεια του μαθητή/της μαθήτριας, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο. 
  • Το ωρολόγιο πρόγραμμα (με τις ώρες ενημέρωσης γονέων/κηδεμόνων) αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου. 
  • Οι εκπαιδευτικοί φέρονται σε όλα τα παιδιά με σεβασμό και δικαιοσύνη. Ακούν προσεκτικά και λαμβάνουν υπόψη τους τις γνώμες και τις παρατηρήσεις των μαθητών και μαθητριών. Φροντίζουν με μεγάλη σοβαρότητα και ευθύνη για την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών. Δημιουργούν καλή σχέση με τους γονείς/κηδεμόνες. Παραμένουν στο σχολείο σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού τους ωραρίου και τις ώρες που διεκπεραιώνουν εργασίες  που τους έχουν ανατεθεί.
  • Η Διευθύντρια της σχολικής μονάδας  παραμένει μαζί με τους Υποδιευθυντές στο σχολείο σε όλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου και συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τις μαθήτριες και τους γονείς/κηδεμόνες καθώς και τους Συμβούλους Εκπαίδευσης  και  τα Στελέχη της Διοίκησης, για την από κοινού επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων.


                                               1ου ΓΕΛ  Ηρακλείου (Καπετανάκειο)